Zbiór przepisów prawnych i zasad postępowania:

Wiadomości i artykuły rss

2011-06-27 , ebos/ms
Ukończenie studiów magisterskich – to jedyny warunek, jaki będą musieli spełniać kandydaci na tłumacza przysięgłego. Znajomość języka sprawdzana będzie w trakcie egzaminu. Umożliwią to nowe przepisy, które wchodzą w życie już w najbliższy piątek (1 lipca 2011 r.).

Wspomniane zmiany przewidziano w ustawie o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 106, Nr 622).

- Zmianie ulegną warunki, jakie muszą spełnić kandydaci do zawodu tłumacza przysięgłego, aby uzyskać wpis na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, a tym samym prawo do wykonywania zawodu – przypomina Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski. - Do tej pory, starający się o takie uprawnienia, zobowiązani byli do ukończenia magisterskich studiów filologicznych odpowiednich dla języka, z którego kandydat pragnął zostać tłumaczem przysięgłym. Osoby, które ukończyły inny kierunek studiów musiały uzupełniać edukację i kończyć studia podyplomowe w zakresie tłumaczenia, odpowiednie dla danego języka – tłumaczy Minister.

W stosunku do wielu języków, zwłaszcza egzotycznych, nie są prowadzone studia podyplomowe.
- Zatem obowiązujące do tej pory przepisy praktycznie uniemożliwiały uzyskiwanie uprawnień z takich języków. Od 1 lipca wystarczające będzie ukończenie jakichkolwiek studiów magisterskich, a znajomość języka sprawdzana będzie poprzez egzamin organizowany przez Państwową Komisję Egzaminacyjną – mówi Minister Krzysztof Kwiatkowski.

Pewne zmiany nastąpią także w sposobie organizacji tych egzaminów.

Obecnie osoba, która nie zda tego egzaminu musi odczekać rok zanim będzie mogła ponownie do niego przystąpić. W zamyśle ustawodawcy okres ten kandydat miał poświęcić uzupełnianiu wiedzy, aby kolejne „podejście” zakończyło się sukcesem.
Po wejściu w życie ustawy o ograniczaniu barier dla obywateli i przedsiębiorców to sami egzaminowani oceniać będą ile czasu potrzebują, aby tę wiedzę uzupełnić, nie będzie żadnego minimalnego okresu.
Ostatnia zmiana dotyczy samego wpisu na listę tłumaczy przysięgłych. Osoby, które złożą ślubowanie wobec Ministra Sprawiedliwości nie będą musiały składać osobnego wniosku o wpis na wspomnianą listę, lecz zostaną wpisane z urzędu. Pamiętać jednak należy, że warunkiem koniecznym jest uprzednie złożenie ślubowania, a nie tylko uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu na tłumacza przysięgłego.
Podziel się informacją o nas na Facebook`u:
Jak zlecić publikację
ogłoszenia sądowego?
Prawo wyboru waluty (art. 358 kc)
Stare pytanie brzmi: czy można przegrać sprawę w sądzie jeśli ma się niewątpliwie rację? Oczywiście, że (...)
Naukowcy i studenci dyskutowali o popełnianiu przestępstw w internecie
Ponad połowa tzw. przestępstw z nienawiści popełniana jest w internecie - oceniają eksperci. W czwartek na (...)
1/572