Zbiór przepisów prawnych i zasad postępowania:

Wiadomości i artykuły rss

2012-01-25 , ebos/nauka w polsce
Amerykańskie statystyki wypadków z udziałem pieszych noszących na uszach słuchawki wykazały, iż 70 proc. tych zdarzeń zakończyło się śmiercią ofiary. W 29 proc. przypadków poszkodowani nie dosłyszeli wcześniejszego sygnału ostrzegawczego samochodu lub pociągu - poinformował portal University of Maryland.

Zespół naukowców z University of Maryland pod kierownictwem prof. Richarda Lichensteina, przeanalizowali ilość wypadków z USA, w których poszkodowanymi były osoby, używające słuchawek. Jak się okazało, liczba poważnych zranień, niejednokrotnie kończących się kalectwem, odniesionych przez osoby noszące słuchawki – zarówno douszne, jak i nauszne - wzrosła w ciągu ostatnich 6 lat przeszło trzykrotnie. W większości przypadków samochody, kolejki podmiejskie, koleje bądź metro, które spowodowały wypadek używały klaksonów. Jednak ich dźwięk nie był słyszalny przez ofiary.

„Wszyscy dostrzegają bądź wiedzą o ryzyku, jakie niesie za sobą używanie telefonów komórkowych i pisanie SMS-ów w samochodzie w czasie jazdy, ale coraz więcej młodych ludzi i nastolatków odnosi obrażenia na skutek używania nowoczesnych urządzeń mulitmedialnych i słuchawek. W miarę jak rośnie liczba pożądanych przez młodych urządzeń, rośnie też liczba zranień i kalectw, spowodowanych niemożnością dosłyszenia jakichkolwiek innych dźwięków z otoczenia ” – stwierdził w opisie badań prof. Lichenstein.

Badacze w swojej pracy dokonali retrospektywnej analizy raportów powypadkowych z National Electronic Injury Surveillance System, U.S. Consumer Product Safety Commission, Google News Archives oraz publikującej raporty z lat 2004-2011 dotyczące wypadków z udziałem pieszych i pojazdów silnikowych bazy danych Westlaw Campus Research. Ze źródeł tych oraz możliwych do uzyskania źródeł policyjnych uzyskali dane dotyczące wszystkich wypadków, w których ofiary nosiły słuchawki.

Badacze odnaleźli i zanalizowali 116 wypadków z lat 2004-2011,w których przypadku odnotowano, że osoby ranne bądź zabite nosiły słuchawki. Z 116 udokumentowanych wypadków aż 70 proc. skończyło się śmiercią pieszego. Ponad 68 proc. ofiar stanowili mężczyźni, a około 67 proc. stanowiły osoby poniżej 30. roku życia. Co ciekawe, w 55 procentach wypadki spowodowały koleje i kolejki podmiejskie, a w 29 proc. przypadków użyto sygnału ostrzegawczego.

Naukowcy stwierdzili, że rosnąca liczba wypadków ściśle koreluje z wzrostem popularności urządzeń przenośnych wszelkiego typu (także multimedialnych na bazie smartfonów, jak choćby iPhony), w których używane są słuchawki. Zauważyli przy tym, że odpowiedzialność w dużej mierze ponosi rozproszenie i spadek wrażliwości na bodźce otoczenia u osób noszących słuchawki.

Rozproszenie spowodowane przez użycie urządzeń elektronicznych zostało określone przez nich jako „nieintencjonalna ślepota”, w której zbyt wiele bodźców powoduje zaburzenia alokacji w mózgu. W przypadku kolizji z samochodami, spowodowanych przez pieszych noszących słuchawki, rozproszenie było zintensyfikowane przez spadek wrażliwości na bodźce z otoczenia. Wtedy możliwość dosłyszenia przez przechodnia sygnałów ostrzegawczych z samochodu bądź pociągu, jest „maskowana” dźwiękami z przenośnego urządzenia audio lub multimedialnego.
Podziel się informacją o nas na Facebook`u:
Jak zlecić publikację
ogłoszenia sądowego?
Czy można żądać usunięcia uli przez sąsiada — bo pszczoły zalatują na moją posesję?
Czy żądanie usunięcia pszczół z sąsiedztwa może być może być uzasadnione ryzykiem użądlenia przez pszczołę? Czy (...)
Gruntowna reforma Służby Więziennej
Ministerstwo Sprawiedliwości zaprezentowało całościową koncepcję reformy Służby Więziennej. Do rozwiązań już funkcjonujących, takich jak program pracy (...)
1/574