Zbiór przepisów prawnych i zasad postępowania:

Wiadomości i artykuły rss

2010-07-23 , ebos/ms
Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski podjął decyzję o wzmocnieniu e-sądu, czyli XVI Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego w Lublinie. Będzie w nim pracowało więcej osób. Decyzją Ministra jego budżet także jest większy - o prawie 2 miliony złotych.

- Prezesowi Sądu Apelacyjnego w Lublinie przekazaliśmy już informacje o przydzieleniu 10 dodatkowych etatów urzędniczych. To osoby, które wzmocnią e-sąd – mówi Minister Krzysztof Kwiatkowski. - Przede wszystkim chodzi o wzmocnienie obsługi sekretarskiej obecnie pracujących tam orzeczników oraz zapewnienie takiej obsługi dla około 40 referendarzy sądowych, którzy wkrótce zostaną delegowani do wykonywania czynności w e-sądzie z Ośrodków Migracji Ksiąg Wieczystych, w wymiarze po jednej czwartej etatu – dodaje Minister.

Delegowanie pierwszych osób nastąpi od 1 sierpnia i umożliwi wykonywanie czynności z obecnych miejsc pracy referendarzy przez udostępnienie im odpowiedniej części systemu teleinformatycznego e-sądu.

To nie wszystkie – podjęte przez Ministra – działania mające na celu wzmocnienie e-sądu.

- W tym miesiącu budżet Sądu Rejonowego w Lublinie został zwiększony o prawie dwa miliony złotych, a dokładnie o 1,9 miliona z przeznaczeniem właśnie na e-sąd – zdradza Minister Krzysztof Kwiatkowski.

Uproszczenie i przyspieszenie procesu, obniżenie kosztów postępowania, skrócenie czasu wydania nakazu, a przede wszystkim odciążenie sądów rozpatrujących sprawy, w których stan faktyczny nie jest skomplikowany i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego – to tylko niektóre korzyści jakie niesie za sobą elektroniczne postępowanie upominawcze, czyli tzw. e-sąd. Działa od stycznia tego roku.

Obecnie w XVI Wydziale Cywilnym Sądu Rejonowego w Lublinie (e-sądzie) zatrudnionych jest dwóch sędziów, 21 referendarzy oraz 31 pracowników sekretariatu.

W pierwszym półroczu tego roku, czyli także w pierwszym półroczu działającego od stycznia e-sądu, wpłynęło do niego 190 850 spraw, z czego załatwionych zostało 162 800 spraw, w tym 155 882 sprawy przez wydanie nakazu zapłaty.

Do 20 lipca wpłynęło 214 757 spraw, z których załatwiono 181 904 spraw, w tym 174 645 przez wydanie nakazu zapłaty. Klauzulami wykonalności opatrzono 93 081 nakazów zapłaty.

- Polska jest jednym z czterech europejskich krajów, w których działa e-sąd. Organizując to rozwiązanie przyglądaliśmy się i braliśmy przykład z krajów, w których od lat z powodzeniem funkcjonuje to nowoczesne rozwiązanie – mówi Minister Krzysztof Kwiatkowski. – Patrząc na sukces jaki odniósł polski e-sąd możemy przypuszczać, że teraz inne kraje będą brały przykład właśnie z nas – dodaje Minister.

Celem wprowadzenia przez Ministerstwo Sprawiedliwości elektronizacji postępowania upominawczego było uproszenie i przyspieszenie procesu uzyskania tytułu wykonawczego w stosunkowo nieskomplikowanych sprawach.

Do czasu uruchomienia e-sądu główną bolączką stron dochodzących swoich należności był długi czas, który upływał od momentu wniesienia pozwu do skierowania tytułu na drogę postępowania egzekucyjnego.

Jednym z priorytetów wprowadzenia elektronicznego postępowania upominawczego było także odciążenie sądów rozpatrujących sprawy, w których stan faktyczny nie jest skomplikowany i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego.

Ponadto, e-sąd pociąga za sobą także istotne oszczędności budżetowe. Szacunki - wykonane na etapie opracowania koncepcji budowy e-sądu - pokazały, że przy rocznym wpływie około 400.000 pozwów można uzyskać oszczędności rzędu 15.000.000 zł. Jest to różnica kosztów obsługi takiej liczby pozwów w sposób tradycyjny (21.400.000 zł) i kosztów obsługi tych samych pozwów w trybie elektronicznym (6.400.000 zł). Oznacza to, że całkowite nakłady na system powinny zwrócić się już w pierwszych miesiącach jego funkcjonowania,
a dalsze lata przyniosą kolejne istotne oszczędności.

Główne cele powstania e-sądu to: uproszczenie i przyspieszenie procesu, obniżenie kosztów postępowania, skrócenie czasu wydania nakazu, a przede wszystkim odciążenie sądów rozpatrujących sprawy, w których stan faktyczny nie jest skomplikowany i nie wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego.
Podziel się informacją o nas na Facebook`u:
Jak zlecić publikację
ogłoszenia sądowego?
Czy można żądać usunięcia uli przez sąsiada — bo pszczoły zalatują na moją posesję?
Czy żądanie usunięcia pszczół z sąsiedztwa może być może być uzasadnione ryzykiem użądlenia przez pszczołę? Czy (...)
Gruntowna reforma Służby Więziennej
Ministerstwo Sprawiedliwości zaprezentowało całościową koncepcję reformy Służby Więziennej. Do rozwiązań już funkcjonujących, takich jak program pracy (...)
1/574