Wtorek, 19 marca 2024
Dziennik wyroków i ogłoszeń sądowych
Rej Pr. 2512 | Wydanie nr 5867
Wtorek, 19 marca 2024
2010-10-18

Sąd Apelacyjny w Krakowie - jubileusz i nowa siedziba

- Przemiany ustrojowe, do których doszło w 1989 r. doprowadziły do ukształtowania modelu sądownictwa w oparciu o zasadę trójpodziału władzy i jej równowagi, jak również na nowo określiły pozycję wymiaru sprawiedliwości w demokratycznym państwie prawa – powiedział w piątek 15 października Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski w trakcie uroczystości związanej z jubileuszem 20-lecia Sądu Apelacyjnego w Krakowie.

- Niezależność sądownictwa wpływa na stabilność państwa, jego gospodarkę, a także realizuje inne ważne cele społeczne – dodał.

Sąd Apelacyjny w Krakowie rozpoczął swoją działalność 1 października 1990 r. na mocy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 września 1990 r. w sprawie utworzenia sądów apelacyjnych w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu oraz ustalenia ich siedzib i obszarów właściwości. Obszar właściwości Sądu Apelacyjnego w Krakowie obejmował województwa kieleckie, krakowskie, nowosądeckie i tarnowskie. Od 1 stycznia 1999 r. obszar apelacji krakowskiej wyznacza zakres terytorialny Sądów Okręgowych w: Kielcach, Krakowie, Nowym Sączu i Tarnowie.

Jednym z elementów obchodów jubileuszu 20-lecia krakowskiego sądu apelacyjnego było otwarcie jego nowej siedziby.

- To jedna z najważniejszych inwestycji w sądownictwie – powiedział Minister Krzysztof Kwiatkowski.

Do tej pory Sąd Apelacyjny w Krakowie mieścił się w budynku pochodzącym z drugiej połowy lat 50. Do dyspozycji sędziów było jedynie pięć sal rozpraw, z których trzy nie przekraczały 24 m².

Koszt otwartej dzisiaj inwestycji to prawie 160 milionów złotych.

- To wyjątkowy rok dla inwestycji w sądownictwie. Otworzyliśmy nowe siedziby sądów w m.in. Rzeszowie, Zgierzu. Zakończyliśmy inwestycje w Bielsku-Białej, Ciechanowie, Ostrołęce – wyliczał Minister. – A to nie wszystko. Przed nami jeszcze otwarcia nowych siedzib sądów w m.in. Łodzi, Częstochowie i Gliwicach - dodał.

Przewidywane wykonanie wydatków na budownictwo inwestycyjne (według stanu na 15 października 2010 r.) wynosi prawie 281 milionów zł.

W trakcie jubileuszowych obchodów Minister Sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski uhonorował sędziów Medalami Pamiątkowymi.

Medale otrzymali:

1. Srebrny Medal Pamiątkowy Ministra Sprawiedliwości (najwyższe odznaczenie resortowe):

* Pan Andrzej Struzik - Prezes SA w Krakowie
* Pan Włodzimierz Baran – Sędzia SA w Krakowie
* Pan Ryszard Kałwa - Sędzia SA w Krakowie
* Pan Tomasz Dulski - Sędzia SA w Krakowie
* Pan Andrzej Pęcak – Dyrektor SA w Krakowie

2. Brązowy Medal Pamiątkowy Ministra Sprawiedliwości:

* Pani Danuta Bohdan – Kierownik Oddziału Administracyjnego SA
w Krakowie
* Pani Marta Caban – Kierownik Oddziału Kadr SA w Krakowie
* Pani Krystyna Nowak - Kierownik Sekretariatu Wydziału IV Wizytacji SA
w Krakowie

............................................................................................

Nowa siedziba Sądu Apelacyjnego w Krakowie mieści się w nowoczesnym budynku przy ulicy Przy Rondzie 3, wybudowanym według projektu RKW Rohde Kellermann Wawrowsky Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Inwestorem zastępczym była Inwestorsko-Projektowa Spółdzielnia Pracy INWESTPROJEKT z siedzibą w Krakowie, a generalnym wykonawcą – konsorcjum Zakładu Techniczno-Budowlanego POLBAU Sp. z o.o. z siedzibą w Opolu oraz ELEKTROMONTAŻU RZESZÓW S.A.

Na działce o powierzchni ok. 7000 m2 powstał 4-kondygnacyjny budynek o wymiarach 54,60 m x 53,14 m i wysokości 17,10 m. Wraz z parkingiem podziemnym jego powierzchnia użytkowa wynosi ok. 10500 m2, a kubatura 55500 m3. Powierzchnia zieleńców, zlokalizowanych m.in. na dwóch wewnętrznych dziedzińcach, wynosi ok. 1600 m2.

W budynku, który w całości przystosowany jest do dostępu osób niepełnosprawnych, mieści się 355 pomieszczeń, w tym 6 sal rozpraw, duża sala konferencyjna, 2 sale szkoleniowe, biblioteka z czytelnią, a także 114 miejsc parkingowych oraz archiwa, dla których przewidziano ponad 2000 mb półek.

Dla potrzeb sprawnej obsługi interesantów na parterze budynku utworzono specjalny punkt informacyjny, w którym dostępne są informacje na temat bieżącej działalności Sądu (elektroniczna wokanda, mapa budynku). Punkt wyposażony jest w elektroniczną tablicę informacyjną, dzięki której można samodzielnie wydrukować potrzebne informacje.

Budowa, rozpoczęta 1 października 2007 r., trwała blisko 2 lata i 10 miesięcy, a jej koszt wyniósł ok. 75 mln zł. Budynek został oddany do użytkowania w dniu 31 sierpnia 2010 r.

Gmach Sądu jest częścią większego kompleksu, w skład którego wchodzą także Krajowa Szkoła Sądownictwa i Prokuratury oraz Dom Aplikanta.