Czwartek 24 września 2020 Wydanie nr 4595

Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych

Art. 23 KN

Johnson napisał w dniu 20.10.2008 o godzinie 12:32:03 :

Mamy coś takiego:
"w razie czasowej niezdolności nauczyciela do pracy spowodowanej chorobą, jeżeli okres tej niezdolności przekracza 182 dni, przy czym do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia"

Załóżmy że nauczyciel ma zaświadczenia o niezdolności do pracy od 24 XI 2007 do 24 XII 2007 roku a następnie od 2 I 2008 do 30 VI 2008 roku. Okres 25 XII 2007 - 1 I 2008 nie był objęty zaświadczeniem lekarskim, lecz jest to okres "obejmujący dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia".

I teraz chodzi mi o interpretację zwrotu "rzypadające w tym okresie" z przepisu przytoczonego na początku, bo troszkę się zamotałem

1. interpretacja: do okresu niezdolności do pracy zalicza się okres 25 XII 2007 - 1 I 2008 roku mimo że nie było w tym okresie zaświadczenia o niezdolności do pracy i to zawsze - tylko co by było gdyby akurat zwolnienie np 170 dniowe kończyło się przed takim okresem [kiedy szkoła nie pracuje], nauczyciel byłby zdolny do pracy, ale automagicznie okres wolnego w szkole przedłużyłby mu "niezdolność do pracy" ponad 180 dni;
2. interpretacja: do okresu niezdolności do pracy zalicza się okres 25 XII 2007 - 1 I 2008 roku mimo że nie było w tym okresie zaświadczenia o niezdolności do pracy, ale tylko tylko dlatego że niezdolność do pracy trwała po tym okresie, natomiast nie wlicza się okresów w których szkoła była nieczynna, które następują na zakończenie niezdolności do pracy - tylko z czego to wyinterpretować ??;
3 interpretacja: zwrot "rzypadające w tym okresie" oznacza że wlicza się okresy w których szkoła nie pracuje przypadające w okresie niezdolności do pracy tj. objętym zaświadczeniem lekarskim - tylko że wtedy ten zwrot przestaje mieć jakikolwiek sens,

Ja jestem za opcją nr 2, a wam jak się wydaje ?

benykuba napisał w dniu 20.10.2008 o godzinie 21:48:44 :

tak zupełnie na gorąco uważam że do okresu niezdolności do pracy w sposób naturalny wlicza się jedynie czasokres objęty zaświadczeniem lekarskim. nieznana jest mi sytuacja wliczania do okresu zasiłkowego czasu w którym pracownik jest zdolny do pracy. Kn tej reguły nie zmienia. Powołany przez Ciebie przepis w sposób wyraźny stanowi, że chodzi tutaj o okresy przypadające w czasie niezdolności do pracy. nie doszukiwałbym się żadnych podtekstów, chociaż rozumiem twoje wątpliwości. Oczywiście zakładam ze belfer był w tym czasie faktycznie zdolny do pracy, a nie np. placówka medyczna była w tym okresie nieczynna co czasem zdarza się na gruncie spraw ubezpieczeniowych.
wydaje mi się, że celem powołanej regulacji jest wyjaśnienie wątpliwości dotyczących niezdolności do pracy w specyficznym i nieznanym kodeksowi pracy okresie świątecznym, który nie jest okresem ferii a zatem nie jest okresem korzystania z urlopu, ale nie jest również czasem pracy.

Johnson napisał w dniu 20.10.2008 o godzinie 22:09:15 :

"benykuba" napisał:


tak zupełnie na gorąco uważam że do okresu niezdolności do pracy w sposób naturalny wlicza się jedynie czasokres objęty zaświadczeniem lekarskim.


Tylko, że przy takim rozumieniu, art. 23 KN, w części w której mówi o tych dniach wolnych w szkołach, jest całkowicie zbędny, gdyż byłoby tak jak napisałeś [że patrzymy tylko na treść zaświadczenia lekarskiego] bez tego zwrotu. A podobno jakiś sens wszystko mieć musi

chaoos napisał w dniu 20.10.2008 o godzinie 23:27:14 :

@Jonson
powołany przepis stanowi "do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia"

Zgadzam się z Twoją interpretacją, że przepis art.23 KN nakazuje zaliczać do okresu niezdolnosci do pracy (niejako dodatkowo) okresy obejmujące dni, w których w szkole nie odbywają się zajęcia. Ma to sens, gdyż nie chodzi tutaj o ustalenie prawa do zasiłku chorbowego (jak w art.8 ustawy chorobowej), ale o ustalenie okresu do rozwiązania stosunku pracy nauczyciela mianowanego

z tego względów nie zgadzam się z benykubą, że chodzi tylko o okresy potwierdzone zwolnieniem lekarskim

w Twoim przykładzie Johnson zaliczyłbym okres 25.XII - 01.I do okresu niezdolności do pracy, chociaż nauczyciel nie mial w tym okresie zwolnienia lekarskiego

benykuba napisał w dniu 21.10.2008 o godzinie 09:51:53 :

"chaoos" napisał:

@Jonson
powołany przepis stanowi "do okresu niezdolności do pracy wlicza się również przypadające w tym okresie przerwy obejmujące dni, w których w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie odbywają się zajęcia"

Zgadzam się z Twoją interpretacją, że przepis art.23 KN nakazuje zaliczać do okresu niezdolnosci do pracy (niejako dodatkowo) okresy obejmujące dni, w których w szkole nie odbywają się zajęcia. Ma to sens, gdyż nie chodzi tutaj o ustalenie prawa do zasiłku chorbowego (jak w art.8 ustawy chorobowej), ale o ustalenie okresu do rozwiązania stosunku pracy nauczyciela mianowanego

z tego względów nie zgadzam się z benykubą, że chodzi tylko o okresy potwierdzone zwolnieniem lekarskim

w Twoim przykładzie Johnson zaliczyłbym okres 25.XII - 01.I do okresu niezdolności do pracy, chociaż nauczyciel nie mial w tym okresie zwolnienia lekarskiego



chyba macie rację, po przemyśleniu i zpaoznaniu się z literaturą podzielam Wasze stanowisko
dla przykładu

Komentarz do art.23 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U.06.97.674), [w A. Barański, M. Szymańska, J. Rozwadowska-Skrzeczyńska, Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz, ABC, 2007, wyd. V.
Stan prawny: 2007.09.01

Stosunek pracy nauczyciela ulega rozwiązaniu, jeżeli nauczyciel jest niezdolny do pracy z powodu choroby przez okres dłuższy niż 182 dni. Nowela Karty Nauczyciela z dnia 18 lutego 2000 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 239 z późn. zm.) doprecyzowała, iż do rocznego okresu nieobecności w pracy wlicza się te dni, w które w szkole nie odbywają się zajęcia, a na które nauczyciel nie otrzymał zwolnienia lekarskiego. Chodzi tu o okresy ferii szkolnych, przerw świątecznych, świąt oraz dni wolnych od pracy w szkole, takich jak soboty i niedziele.

chaoos napisał w dniu 22.10.2008 o godzinie 20:16:51 :

no to kwestia chyba rozstrzygnięta

Bądź na bieżąco

Subskrybuj nasz bezpłatny newsletter, a będziesz na bieżąco z nowymi ogłoszeniami i komunikatami;
o spadkach, zasiedzeniach nieruchomości, depozytach sądowych, terminach rozpraw, wyrokach.

Podaj swój e-mail i otrzymuj najnowsze ogłoszenia bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Przesyłając swój adres e-mail, zgadzam się na przetwarzanie przez Fundację ProPublika - KRS 0000595424 - podanych przeze mnie danych osobowych (e-mail) w celu otrzymywania zamówionego Newslettera.
Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne oraz że przysługuje mi prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.