Poniedziałek 06 grudnia 2021 Wydanie nr 5033

Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych

Zaległy urlop

Johnson napisał w dniu 29.12.2008 o godzinie 15:17:51 :

Czy ktoś może wie, co ustawodawca miał na myśli w ostatnim "zdaniu" art. 168 kp:
"Urlopu niewykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z art. 163 należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu udzielanego zgodnie z art. 167[2]"

Przed nowelizacją był przepis jasny, a teraz nie rozumiem o co chodzi.

anpod napisał w dniu 29.12.2008 o godzinie 15:27:20 :

moim zdaniem oznacza to, ze niewykorzystany urlop na ządanie nie przenosi się na kolejny rok...

ale to taka wiedza ogólna z komentarzy, natomiast masz rację, ze z samego przepisu cieżko wywnioskować, co nasz racjonalny miał na mysli..

ale tu komentarz

"Krzysztof Rączka" napisał:

3. Zawiadomienie pracodawcy o rozpoczęciu zaległego urlopu wypoczynkowego nie usprawiedliwia nieobecności pracownika w pracy. Naruszenie przez pracodawcę obowiązku udzielania pracownikowi urlopu wypoczynkowego za dany rok do końca pierwszego kwartału następnego roku kalendarzowego, nie uprawnia pracownika do rozpoczęcia po tym terminie urlopu bez udzielenia zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy przez pracownika (por. wyrok SN z dnia 5 grudnia 2000 r., I PKN 121/2000).

4. Wskazana powyżej reguła nie ma zastosowania w odniesieniu do części urlopu udzielanego pracownikowi na jego żądanie stosownie do art. 167[2] k.p. Oznacza to, że pracownik może zażądać na podstawie wymienionego przepisu wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego w terminie następującym po pierwszym kwartale następnego roku kalendarzowego, a pracodawca żądaniu temu nie może się sprzeciwić.


i powiem szczerze, nie wiem, co autor miał na mysli...

bo tego, ze urlop na zadanie w okreslonym wymiarze przysluguje tylko na dany rok i w przypadku niewykorzystania nie kumuluje sie to uprawnienie w latach następnych jestem pewna

Johnson napisał w dniu 29.12.2008 o godzinie 15:30:25 :

"anpod" napisał:

moim zdaniem oznacza to, ze niewykorzystany urlop na ządanie nie przenosi się na kolejny rok...


Tzn. ? Bo według mnie dotychczas też się nie przenosiło, w sensie że w kolejnym roku nie miałaś 8 dni "na żądanie", tylko nadal 4.
Dla mnie przy takim rozumieniu, nowelizacja jest zbędna. Tak zbędna że zauważyłem ją dopiero dziś

Johnson napisał w dniu 29.12.2008 o godzinie 15:49:01 :

"anpod" napisał:


tyle, ze to chyba zadna nowelizacja, ten przepis w takim brzmieniu, wydaje mi sie, wszedł razem z urlopem na zadanie w 2003 roku


Rzeczywiście

underinfluence napisał w dniu 29.01.2009 o godzinie 15:20:04 :

temn przepis sie nie zmieniał urlop na żadanie nie może być urlopem zaległym!

Bądź na bieżąco

Subskrybuj nasz bezpłatny newsletter, a będziesz na bieżąco z nowymi ogłoszeniami i komunikatami;
o spadkach, zasiedzeniach nieruchomości, depozytach sądowych, terminach rozpraw, wyrokach.

Podaj swój e-mail i otrzymuj najnowsze ogłoszenia bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Przesyłając swój adres e-mail, zgadzam się na przetwarzanie przez Fundację ProPublika - KRS 0000595424 - podanych przeze mnie danych osobowych (e-mail) w celu otrzymywania zamówionego Newslettera.
Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne oraz że przysługuje mi prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.