Poniedziałek 27 września 2021 Wydanie nr 4963

Cywilna procedura

klauzula na następcę

jovanka napisał w dniu 27.01.2009 o godzinie 18:23:26 :

wpłynął wniosek wierzyciela o nadanie klauzuli wykonalności z zaznaczeniem przejścia uprawnień po stronie dłużnika na skutek spadkobrania. Spadek został przyjęty z dobrodziejstwem inwentarza. Z dokumentów załączonych do wniosku wynika, że toczyło się już postępowanie egzekucyjne przeciwko pierwotnemu dłużnikowi. Moje pytanie jest takie czy nadać klauzulę wykonalności - jest jedno OSN z którego wynika, że jeśli była wszczęta egzekucja to wystarczy samo postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku. A jeśli okazałoby się że egzekucji nie było to czy w postanowieniu należy uczynić jakieś ograniczenie tzn czy pisze się że dłużnicy ponoszą odpowiedzialność do wartości czynnej masy spadkowej. Jest bowiem wątpliwość czy z urzędu możemy takie zastrzeżenie uczynić. Pomóżcie proszę

Pudlonka napisał w dniu 27.01.2009 o godzinie 18:49:14 :

Ja nadawałam p-ko spadkobiercy ale zaznaczylam ze z ograniczeniem odpwiedzialnosci do stanu czynnego spadku

magda1311 napisał w dniu 27.01.2009 o godzinie 19:47:32 :

jest na pewno jakieś orzeczenie SN, że takie zastrzeżenie o ograniczeniu odpowiedzialności zamieszcza się z urzedu ale teraz nie mam dostępu do lexa

humbert napisał w dniu 27.01.2009 o godzinie 20:39:03 :

"Art. 819 § 1 normuje sytuację, w której śmierć dłużnika nastąpiła w toku egzekucji, a zatem — po jej wszczęciu. Z zestawienia hipotezy art. 819 § 1 z hipotezą art. 788 § 1 wynika, że ten ostatni artykuł normuje sytuację, w której śmierć dłużnika nastąpiła przed wszczęciem egzekucji. W takim wypadku, zgodnie z dyspozycją art. 788 § 1, wszczęcie egzekucji możliwe jest dopiero po nadaniu klauzuli wykonalności przeciwko spadkobiercy dłużnika. Natomiast w razie śmierci dłużnika po wszczęciu egzekucji ustawa nie wymaga nadania klauzuli wykonalności przeciwko spadkobiercy dłużnika. W takim wypadku, zgodnie z dyspozycją art. 819 § 1, organ egzekucyjny podejmuje zawieszone postępowanie egzekucyjne z udziałem spadkobiercy dłużnika, tj. po udowodnieniu tego jego przymiotu prawomocnym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku (post. SN z 2 lipca 1975 r., I CZ 98/75, OSNCP 1976, nr 6, poz. 142)."

Tak w komentarzu H. Pietrzkowskiego o art. 819 kpc. Z postu wynika, że postepowanie już się toczyło, a więc wniosek o nadanie klauzuli wykonalności jest bezprzedmiotowy i podlega oddaleniu. Spadkobiercom dłużnika pozostaje art. 840 par. 1 pkt 2 kpc.

jovanka napisał w dniu 27.01.2009 o godzinie 21:05:44 :

Problem w tym że nie wynika z dokumentów kiedy toczyło się postępowanie egzekucyjne jest tylko malutka wzmianka w umowie przelewu wierzytelności. Ale i tak dziękuję za wsparcie

cin napisał w dniu 28.01.2009 o godzinie 21:15:51 :

Zgadzam się z tym, że do kontynuowania egzekucji po śmierci dłużnika nie jest potrzebny tytuł przeciwo spadkobiercom dłużnika. W postępowaniu klauzulowym nie można jednak badać tego, czy toczy się postępowanie egzekucyjne, czy nie. Wniosek jest do uwzględnienia.

romanoza napisał w dniu 28.01.2009 o godzinie 21:25:45 :

To z innej beczki ale w temacie. Od gościa zasądzili odszkodowanie w trybie art. 46 § 1 kk, pokrzywdzony sprzedał wierzytelność. Mam umowę i inne kwity potwierdzone za zgodność przez radcę prawnego. W art. 788 jest mowa o dokumencie urzędowym lub dokumencie z podpisem poświadczonym urzędowo (może coś pokręciłem). Czy poświadczenie za zgodność radcy wystarczy czy oddalić od razu Pytanie może się wydać głupie, ale ja od 10 lat się karnym zajmuję a w cywilnym nigdy nie orzekałem

Johnson napisał w dniu 28.01.2009 o godzinie 21:45:45 :

"romanoza" napisał:


Czy poświadczenie za zgodność radcy wystarczy czy oddalić od razu


Oddalić od razu. Radca prawny, o czym powinien wiedzieć, nie jest urzędem

Beatka napisał w dniu 28.01.2009 o godzinie 21:48:40 :

"Johnson" napisał:


Czy poświadczenie za zgodność radcy wystarczy czy oddalić od razu


Oddalić od razu. Radca prawny, o czym powinien wiedzieć, nie jest urzędem


Oddalić, ale tylko do czasu, kiedy SN wpadnie na pomysł, że brak takiego dokumentu jest brakiem formalnym wniosku i każe wzywać do jego usunięcia

kzawislak napisał w dniu 28.01.2009 o godzinie 21:48:56 :

"romanoza" napisał:

To z innej beczki ale w temacie. Od gościa zasądzili odszkodowanie w trybie art. 46 § 1 kk, pokrzywdzony sprzedał wierzytelność. Mam umowę i inne kwity potwierdzone za zgodność przez radcę prawnego. W art. 788 jest mowa o dokumencie urzędowym lub dokumencie z podpisem poświadczonym urzędowo (może coś pokręciłem). Czy poświadczenie za zgodność radcy wystarczy czy oddalić od razu Pytanie może się wydać głupie, ale ja od 10 lat się karnym zajmuję a w cywilnym nigdy nie orzekałem


Jeżeli masz umowę cesji to podpisy muszą być poświadczone przez notariusza (chyba że umowę zawarto w formie aktu notarialnego). Pytanie, czy wystarczająca jest kopia takiej umowy poświadczona za zgodność z oryginałem przez zawodowego pełnomocnika? Moim zdaniem nie! Ale mamy spór w doktrynie

romani, zobacz jak grupowo pośpieszyliśmy z pomocą

romanoza napisał w dniu 28.01.2009 o godzinie 21:55:12 :

Ja chciałem oddalić, ale koleżanka powiedziała, że coś jej się telepie, że poświadczenie radcy wystarczy, miałem sobie poszukać, ale skorzystałem, że się temat pojawił. A w ogóle pytam na wszelki wypadek, bo radca nie złożył pełnomocnictwa, no to najpierw wezwałem do usunięcia. I jeszcze inna beczka, zawiadamiacie US jak nie złoży potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej
I bardzo Wam dziękuję

kzawislak napisał w dniu 29.01.2009 o godzinie 15:44:33 :

"romanoza" napisał:

I jeszcze inna beczka, zawiadamiacie US jak nie złoży potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej


Romani, wychodzi na to, że nikt nie zawiadamia US ... a przynajmniej nikt się do tego nie przyznaje

vanilka napisał w dniu 29.01.2009 o godzinie 19:31:03 :

No to ja się przyznaję - zawiadamiam naszego prezesa - zgodnie z przepisami (mamy nawet specjalne druki do tego przygotowane po nowelizacji ustawy) a prezes zawiadamia US. US kieruje sprawę do Urzędu Miejskiego (który pobiera te opłaty) i potem trzeba odpisywać na milion pytań UM - kiedy, w jakiej sprawie, data złożenia, data czegoś tam jeszcze .... Bez sensu robota.

jovanka napisał w dniu 29.01.2009 o godzinie 19:41:47 :

poświadczenie przez radcę nie wystarcza mam nawet fajny wzór na odmowę nadania klauzuli. A w przypadku braku opłaty nie zawiadamia się US tylko Urząd Miejski i babeczka miała niezłą jazdę jak u nas jeden Sędzia zawiadomił rachunek jej zajęli bankowy

romanoza napisał w dniu 29.01.2009 o godzinie 22:44:40 :

Jovanka, a podeślesz mi wzór na pewu W ramach rewanżu mogę Ci podesłać wzór na zarządzenie kary pozbawienia wolności albo odmowę odroczenia

jovanka napisał w dniu 30.01.2009 o godzinie 19:44:09 :

jasne że mogę podesłać ale w poniedziałek a za twoje serdecznie dziękuje ale ja nie w tym wydziale

aitra napisał w dniu 30.01.2009 o godzinie 20:36:39 :

My też zawiadamiamy o braku opłaty skarbowej, co miesiąc robi się zbiorówkę z całego wydziału, każdy ma tego pilnować w swoim referacie, później każdy wydział wysyła to do prezesa, a on zawiadamia.

jaksa napisał w dniu 14.02.2009 o godzinie 20:50:26 :

niedlugo szykuje sie uchwala SN co do 788, gdy prowadzona jest juz egzekucja
znowu

Bądź na bieżąco

Subskrybuj nasz bezpłatny newsletter, a będziesz na bieżąco z nowymi ogłoszeniami i komunikatami;
o spadkach, zasiedzeniach nieruchomości, depozytach sądowych, terminach rozpraw, wyrokach.

Podaj swój e-mail i otrzymuj najnowsze ogłoszenia bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Przesyłając swój adres e-mail, zgadzam się na przetwarzanie przez Fundację ProPublika - KRS 0000595424 - podanych przeze mnie danych osobowych (e-mail) w celu otrzymywania zamówionego Newslettera.
Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne oraz że przysługuje mi prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.