Poniedziałek 27 września 2021 Wydanie nr 4963

Cywilna procedura

Egzekucja z nieruchomości a brak KW

Johnson napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 09:18:52 :

1) Czy do egzekucji z nieruchomości konieczne jest by nieruchomość miała urządzoną KW ?
Z art. 924 kpc wynika iż jednocześnie z wysłaniem dłużnikowi wezwania komornik przesyła do sądu właściwego do prowadzenia księgi wieczystej wniosek o dokonanie w księdze wieczystej wpisu o wszczęciu egzekucji lub o złożenie wniosku do zbioru dokumentów. Wynikałoby z tego że musi być KW a jak nie ma to wierzyciel winien złożyć wniosek o założenie takiej KW (art. 626 [5] §5 kpc ??) a dopiero potem sobie egzekwować.
2) czy też urządzona KW nie jest konieczna w wystarczy dokument urzędowy (akt notarialny, akt własności, postanowienie o zasiedzeniu itdp) z którego będzie własność dłużnika?

Jaka jest praktyka w Waszyach sądach i jak to w końcu winno być?
Bo u mnie praktyka obejmuje wariant 2 ale wzbudza to moje wątpliwości.

kam napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 09:30:25 :

"lub o złożenie wniosku do zbioru dokumentów" nie wyjaśnia sprawy?

Johnson napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 09:33:38 :

"kam" napisał:

"lub o złożenie wniosku do zbioru dokumentów" nie wyjaśnia sprawy?


No chyba nie do końca.
Może się nieprecyzyjnie wyraziłem
Nie ma ani KW ani ZD i co wtedy ?

A w ogóle to napisz wyraźnie wariant 1 czy 2 ? Bo zaganiany dziś jestem i źle zinterpretuje

kam napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 09:36:04 :

to ZD powstanie...
komornik ma wysłać, a nie ma zostać dokonany wpis, więc wariant 2

Johnson napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 09:39:42 :

Ja się co prawda nie znam na KW, ale wydaje mi się z mocnym naciskiem na wydaje mi się że już nowych ZD się nie tworzy. Funkcjonują tylko stare ZD. Ale w tym zakresie może jakiś specjalista od ksiąg by się wypowiedział ???

OK - art. 123 ustawy o księgach wieczystych i hipotece - są nowe ZD

Trebor napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 09:53:56 :

zd się nie zakłada,
w zd. nie wpisuje się prawa włsności, jak wpłynie taki wniosek to z urzędu jest traktowany jako wniosek o założenie księgi wieczystej (art. 124 ust. 2 ukwh), do takiego wniosku trzeba dołączyć wypisy z rejestru gruntów na wszystkie działki, wyrysy z mapy ewidencyjnej gdyż najczęściej tych dokumentów w Zd nie ma , a są potrzebne do oznaczenia nieruchomości
brak kw - wierzyciel składa wniosek o założenie, musi mieć dokumenty dotyczące prawa własności dłużnika i dokumenty dotyczące wierzytelności
prawo własności - postanowienie o zasiedzeniu i tu nie ma problemu bo to nabycie pierwotne, w innych wypadkach najczęściej występują - na naszym terenie tj. woj. pomorskie-
1. zakładanie ksiąg , dla nieruchomości , dla których była prowadzona niemiecka kw , jest niemiecka to tłumaczenie i nieprzerwany ciąg następstw prawnych,
2. pozostałe musi być jakiś dokument , że ktoś coś od kogoś nabył a potem najczęściej zarządza się obwieszczenie
więcej patrz paragraf 19-25 rozporządzenia M.Spr. dz. u. z 2001r. nr 102, poz. 1122 ze zm.

Johnson napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 09:58:01 :

@Trebor
To wariant 1 czy 2 ?

Trebor napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 10:10:47 :

w art. 123 ukwh nie ma mowy o zakładaniu nowych Zd
ust. 2 zdanie drugie jeżeli do zbioru ma być złożony dokument dotyczący prawa własności albo brak jest zbioru , zgłoszenie wniosku o złożenie dokumentu do zbioru traktuje się jak zgłoszenie wniosku o założenie ksiegi wieczystej.

[ Dodano: Czw Lut 17, 2011 10:26 am ]
brak jest moim zdaniem przeszkód w prowadzeniu egzekucji z nieruchomości , dla której nie ma kw i Zd,
przemawia za tym art. 943 par. 2 kpc. - jest w nim mowa wprawdzie tylko o kw, ale jest też mowa o innym dokumencie m.zd. par 1 dotyczy gdy jest kw lub zd a par 2 dotyczzy gdy nie ma zd i kw

[ Dodano: Czw Lut 17, 2011 10:33 am ]
wariant drugi , w komentarzu w lexie do art. 943 jest mowa o tym, iż wierzyciel ma obowiązek wykazania prawa własności dłużnika, ostatecznie i tak sąd będzie decydował brak dokumentów wykazujących prawo własności nie ma egzekucji są jest.
postanowienie o przysądzeniu prawa własności musi dokładnie opisywać nieruchomość
po jego uprawomocnieniu zastosowanie będzie miał chyba art. 365 par 1 kpc. jest to dość ważne bo po zakupie wierzyciel będzie pewnie chciał mieć kw , a przecież o założeniu też decyduje sąd , moim zdaniem w sprawie o założenie sąd będzie związany postanowieniem o przysądzeniu prawa własności,
trzeba jeszcze uważać na jedną rzecz tzn. zdarza się ,że dla jednej nieruchomości prowadzone są dwie księgi wieczyste.

Johnson napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 16:29:20 :

To jak nie ma KW ani ZD to taki wierzyciel może sobie (nielegalnie) nieruchomość zbyć i zbycie będzie skuteczne chyba że nabywcy się wykaże że wiedział o egzekucji.

No ale na art. 943 §2 kpc nie mam argumentu.

Adek napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 18:04:43 :

Komornik działający w imieniu wierzyciela składa wniosek o założenie kw i dokonanie w niej stosownego wpisu

Johnson napisał w dniu 17.02.2011 o godzinie 18:07:26 :

"Adek" napisał:

Komornik działający w imieniu wierzyciela składa wniosek o założenie kw i dokonanie w niej stosownego wpisu


Ale to nie jest odpowiedź na pytanie wątku.

Jarosiński napisał w dniu 18.02.2011 o godzinie 09:06:51 :

FAkt ale wczoraj zawiesiłem się i nie mogłem pociągnąć wątku

Joasia napisał w dniu 19.02.2011 o godzinie 00:54:42 :

,2

Adek napisał w dniu 19.02.2011 o godzinie 09:09:03 :

Po konsultacjach popieram jw ale nie dowiedziałem się dlaczego

Bądź na bieżąco

Subskrybuj nasz bezpłatny newsletter, a będziesz na bieżąco z nowymi ogłoszeniami i komunikatami;
o spadkach, zasiedzeniach nieruchomości, depozytach sądowych, terminach rozpraw, wyrokach.

Podaj swój e-mail i otrzymuj najnowsze ogłoszenia bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Przesyłając swój adres e-mail, zgadzam się na przetwarzanie przez Fundację ProPublika - KRS 0000595424 - podanych przeze mnie danych osobowych (e-mail) w celu otrzymywania zamówionego Newslettera.
Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne oraz że przysługuje mi prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.