Poniedziałek 28 września 2020 Wydanie nr 4599

Cywilna procedura

zabezpieczenie dowodu

katelra napisał w dniu 16.02.2012 o godzinie 13:48:06 :

Wpływa wniosek o zabezpieczenie dowodu z opinii biegłego. W niedlugim czasie wplywa pozew w sprawie właściwej. Zabezpieczenie nie zostało jeszcze zrealizowane z uwagi na odmowe biegłego bo ma za dużo opinii. Z uwagi na to po powzięciu informacji o tym, iż toczy się proces (tam też zgłoszono ten sam wniosek) dołączam sprawę do akt C. I co? Sąd zawiesza postępowanie na zgodny wniosek stron, wyłącza mi Co i liczy na zrealizowanie wniosku dowodowego. Co Wy na to?

upsss proszę o przeniesienie postu we wlaściwe miejsce

kazanna napisał w dniu 16.02.2012 o godzinie 13:57:29 :

absurd jakiś chyba bym oddaliła na niejawnym z dosadnym uzasadnieniem ... na czym
niby polegają przesłanki z 310kpc w tej konkretnej sprawie ??

katelra napisał w dniu 16.02.2012 o godzinie 14:02:27 :

myślę nad umorzeniem (355kpc) z powodu zbędności postępowania..trochę naciagane bo orzeczenie (postanowienie dowodowe) wydałam, teraz tylko opinii brakuje.

jarocin napisał w dniu 16.02.2012 o godzinie 14:54:41 :

Komentatorzy twierdzą że dowodu z opinii biegłego nie da się w trybie zabezpieczania dowodu prowadzić, co najwyżej oględziny.

Johnson napisał w dniu 16.02.2012 o godzinie 16:53:20 :

"kazanna" napisał:

absurd jakiś chyba bym oddaliła na niejawnym z dosadnym uzasadnieniem ...


Nie jest zaskarżalne, więc chyba nie musiała byś się wysilać z tym uzasadnieniem

Oddalić i do widzenia

Hakoss napisał w dniu 16.02.2012 o godzinie 21:08:12 :

Też bym oddalił z uwagi na brak przesłanki konieczności przeprowadzenia dowodu poza postępowaniem właściwym, w którym powinien być przeprowadzony. Wobec tego czy umorzenie czy oddalenie taki sam skutek, ale jest to postępowanie formalne (wpadkowe) więc raczej oddalenie.
Nie zgadzam się z tezą, że w tym trybie można tylko dowód z oględzin przeprowadzić, ograniczeń nie ma, np. oszacowanie tzw. robót zanikowych w budownictwie

kzawislak napisał w dniu 16.02.2012 o godzinie 22:40:02 :

może przyda się to orzeczenie:
II CZ 6/69 postanow. SN 1969.02.26
OSNC 1969/12/227
Instytucja zabezpieczania dowodów, o jakiej mowa w art. 310 i nast. k.p.c., nie może służyć temu, żeby przyszły powód miał w ten sposób upewnić się co do szans mającego się wytoczyć procesu. W szczególności nie można żądać w trybie art. 310 k.p.c. przeprowadzenia ekspertyzy sądowo-lekarskiej celem ustalenia, czy dokonane zabiegi lekarskie były prawidłowe i czy mogłyby one uzasadnić roszczenie odszkodowawcze.

skoro bowiem strony zawiesiły proces do czasu przeprowadzenia dowodu z opinii biegłego w trybie zabezpieczenia dowodu, to być może tylko sondują szanse na uwzględnienie żądania pozwu

ropuch napisał w dniu 17.02.2012 o godzinie 09:16:19 :

"jarocin" napisał:

Komentatorzy twierdzą że dowodu z opinii biegłego nie da się w trybie zabezpieczania dowodu prowadzić, co najwyżej oględziny.


To prawda, nie można w trybie zabezpieczenia przeprowadzić pełnego dowodu z opinii biegłego. Można jedynie zabezpieczyć pewien aktualny stan rzeczy poprzez oględziny biegłego i utrwalenie przezniego istniejącego stanu rzeczy. Całą część teoretyczna i wnioskowanie i tak trzeba będzie powtórzyć w toku procesu.
Choć ja bym tam formalistą nie był, dowód można przeprowadzić, a potem najwyżej opinie się uzupełni.
Tak czy siak istotnym jest to czemu to zabezpieczenie ma służyć.
Tak jak w orzeczeniu cytowanym przez Kasię. Zabezpieczenie nie może służyć ustaleniu jakie mam szanse.
Ale może mieć sens np w sprawie budowlanej, gdzie dla przykładu jest roszczenie o nienależyte wykonanie umowy o wykonaie dachu, a deszcz pada, więc powód chciałby jakies prace poprawkowe jednak jak najszybciej wykonać.

katelra napisał w dniu 17.02.2012 o godzinie 12:01:54 :

ale rzecz dotyczy równoległego prowadzenia sprawy Co - o zabezpieczenie i procesu głównego, który koleżanka zawiesiła...

Joasia napisał w dniu 17.02.2012 o godzinie 12:06:06 :

Dokładnie jak Ropuch. Sama znam parę spraw (nie moich), w których dowody z opinii biegłego ds budowlanych przeprowadzono, bo czas pilił. Taki biegły - to nie tylko oględziny; trzeba nieraz robić odkrywki, zrywać jakieś prace, trzeba wskazać właściwy spoosób naprawy - a deszcz zacina, śnieg pada, mróz niszczy niezakryty beton - człowiek musi coś zrobić, i to tak, by nie pozbawić się potem szansy na wykazanie w procesie istnienia wady.
Podobnie z tym orzeczeniem o biegłym lekarzu: generalnie zgoda; ale gdyby np. potrzebna była pilnie np. jakaś operacja - poprawiająca albo w ogóle nie związana - to bym przed taką operacją dopuściła biegłego w trybie zabezpieczenia. Bo jak potem taki dowód przeprowadzić?

kzawislak napisał w dniu 17.02.2012 o godzinie 13:34:08 :

"katelra" napisał:

ale rzecz dotyczy równoległego prowadzenia sprawy Co - o zabezpieczenie i procesu głównego, który koleżanka zawiesiła...


jeżeli chodzi wyłącznie o to, czy są przeszkody formalne do rozpoznania takiego wniosku przez Ciebie - to wygląda na to, że takich przeszkód nie ma

nie wiadomo czy celowo, czy też przez przeoczenie, ale w § 105 Zarządzenia MS w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych (…, wniosku o zabezpieczenie dowodu nie wymieniono jako wniosku który bez odrębnej rejestracji jest dołączany do akt właściwego postępowania, a przepisy kpc chyba nic innego na ten temat nie mówią

gilgamesz napisał w dniu 17.02.2012 o godzinie 13:34:14 :

"Joasia" napisał:

Bo jak potem taki dowód przeprowadzić?


oględziny z biegłym zwykle w takich sytuacjach wystarczą. W ten sposób zabezpiecza się materiał pod opinię ale samej opinii biegły nie sporządza. Jak będzie trzeba potem w procesie to zrobić to problemu nie ma. Fakt, że biegły musi starannie zebrać materiał, ale to samo jest gdyby robił taką opinię w trybie zabezpieczenia przed procesem. Zawsze potem mogą pojawić się zarzuty, że nie widział tego czy tamtego. Teoretycznie więc w trybie zabezpieczenia każdy dowód, ale w praktyce opinia biegłego nie. (chyba, że jedyny specjalista np kowal czy zegarmistrz ma 90 lat i może nie być potem komu opinii sporządzić czy inne takie akademickie przykłady)

ropuch napisał w dniu 17.02.2012 o godzinie 13:38:05 :

"katelra" napisał:

ale rzecz dotyczy równoległego prowadzenia sprawy Co - o zabezpieczenie i procesu głównego, który koleżanka zawiesiła...


Wyłączenie wniosku o zabezpieczenie dowodu i zawieszenie procesu było w mojej opinii niewłaściwe i prowadzi do nieuzasadnionej bezczynności.

ale skoro już tak się stało i wniosku o zabezpieczenie dowodu nie ma już w aktach procesu, to w mojej opinii nie możesz już umorzyć tylko merytorycznie ocenić czy zachodzi potrzeba zabezpieczenia dowodu czy nie i czy można go w tym trybie przeprowadzić czy nie można. Fakt, iż zawisł proces może być dodatkowym argumentem dla twierdzenia, iż nie zachodzi potrzeba zabezpieczenia dowodu.
Tak czy siak rozstrzygnięcie powinno być chyba merytoryczne, w sensie przeprowadza lub wniosek oddala.

katelra napisał w dniu 17.02.2012 o godzinie 15:11:35 :

dzięki Ropuch z tym, że ja wczesniej wydałam już to postanowienie, kiedy jeszcze proces nie był wszczety to teraz je po prostu zmienię..dowodowe zawsze zmienic mozna na skutek zmiany okol )

[ Dodano: Pią Lut 17, 2012 3:12 pm ]
a tak swoją droga to ułańska fantazje trzeba miec by wyłączyć wniosek dowodowy w swojej sprawie..by ktoś inny go przeprowadził.. tego sedziego zasada bezposredniości nie obowiązuje?

Bądź na bieżąco

Subskrybuj nasz bezpłatny newsletter, a będziesz na bieżąco z nowymi ogłoszeniami i komunikatami;
o spadkach, zasiedzeniach nieruchomości, depozytach sądowych, terminach rozpraw, wyrokach.

Podaj swój e-mail i otrzymuj najnowsze ogłoszenia bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Przesyłając swój adres e-mail, zgadzam się na przetwarzanie przez Fundację ProPublika - KRS 0000595424 - podanych przeze mnie danych osobowych (e-mail) w celu otrzymywania zamówionego Newslettera.
Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne oraz że przysługuje mi prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.