Poniedziałek 03 sierpnia 2020 Wydanie nr 4543

Karne wykonawcze

oskarżyciel prywatny w postępowaniu wykonawczym

bull78 napisał w dniu 01.02.2011 o godzinie 23:30:55 :

Mam problem: Czy oskarżycielowi prywatnemu, który złożył wniosek o podjęcie postępowania warunkowo umorzonego przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie w tym przedmiocie?

Jarosiński napisał w dniu 02.02.2011 o godzinie 08:54:26 :

Skoro zgodnie z art.549kpk wniosek o podjęcie postępowania może żłożyć oskarzyciel a także pokrzywdzony a według 550§3kpk na postanowienie o m. inn pozostawieniu wniosku bez rozpoznania przysługujwe zażalenie to w/g mnie zażalenie przysługuje pokrzywdzonemu, którym także jest oskarżyciel prywatny.

romanoza napisał w dniu 02.02.2011 o godzinie 08:59:57 :

"bull78" napisał:

Mam problem: Czy oskarżycielowi prywatnemu, który złożył wniosek o podjęcie postępowania warunkowo umorzonego przysługuje prawo do wniesienia zażalenia na postanowienie w tym przedmiocie?
To nie jest ścisłe postępowanie wykonawcze Jest uregulowane w kpk i nie ma znaczenie, że rozdział nazywa się "ostępowania po uprawomocnieniu się orzeczenia" (wiem wiem, że jest też art. 177 kkw, ale trzeba spojrzeć na umiejscowienie i treść §§ 280 i 281 Regulaminu wewnętrznego urzędowania). Dlatego na mój gust przysługuje, ponieważ tak stanowi art. 459 § 3 kpk w zw. z art. 59 § 1 kpk w zw. z art. 549 kpk w zw. z art. 550 § 3 kpk. W prywatce zasadniczo nie ma prokuratora a pokrzywdzony jako oskarżyciel ma jego prawa. No i jeszcze niezawodny komentarz Postulski Hołda do 177 kkw, teza 10:
Artykuł 177 nie ma zastosowania do postępowania w kwestii podjęcia postępowania karnego warunkowo umorzonego. Przesłanki takiego podjęcia postępowania określa art. 68 k.k., natomiast przepisy procesowe są zawarte w art. 549-551 k.p.k. Tak więc do postępowania w tym przedmiocie nie stosuje się przepisów Kodeksu karnego wykonawczego.

Ostatnio mało kto się ze mną zgadza, to może jeszcze ktoś inny się wypowie

censor napisał w dniu 02.02.2011 o godzinie 15:48:48 :

Ostatnio mało kto się ze mną zgadza, to może jeszcze ktoś inny się wypowie
Ale ja sie z Tobą ostatnio (i nie tylko) zgadzam, i to nie z kurtuazji a szczerze.
Oczywiście zgadzam się z tym, że procedowanie w przedmiocie podjęcia postępowania warunkowo umorzonego to nie jest postępowanie wykonawcze. To jest postępowanie sui generis uregulowane w rozdziale 57 kpk. O tyle więc tytuł wątku należy uznać za niefortunny.
Natomiast nie mam jasnej koncepcji co do tego, czy oskarżycielowi prywatnemu przysługuje zażalenie na postanowienie w przedmiocie podjęcia postępowania warunkowo umorzonego. Jak coś wymyślę albo znajdę to sie odezwę.
Ale...
Na pewno może wziąć udział w posiedzeniu (art.550 par.2 kpk). Postanowienie jest zaskarżalne (art.550 par.3 kpk), ale ten przepis nie precyzuje, kto je może zaskarżyć. Niespójną regulacją byłoby, gdyby oskarżycielowi prywatnemu, uprawnionemu do udziału w posiedzeniu, odmawiać prawa do wniesienia zażalenia na niepodjęcie postępowania. Prima facie przychylam się raczej do tezy, że przysługuje mu zażalenie - z mocy regulacji ogólnej zawartej w art.459 par.3 kpk.

Dede_ napisał w dniu 02.02.2011 o godzinie 19:14:26 :

"romanoza" napisał:

Ostatnio mało kto się ze mną zgadza,

Tym razem się zgadzam, zgadzam!!!!!!

[ Dodano: Sro Lut 02, 2011 7:38 pm ]
"censor" napisał:

Prima facie przychylam się raczej do tezy, że przysługuje mu zażalenie - z mocy regulacji ogólnej zawartej w art.459 par.3 kpk.

I z censorem się zgadzam "censor" napisał:


Natomiast nie mam jasnej koncepcji co do tego, czy oskarżycielowi prywatnemu przysługuje zażalenie na postanowienie w przedmiocie podjęcia postępowania warunkowo umorzonego.

Tu chyba trzeba byłoby zastosować 459 par.1 kpk przy braku innych uregulowań. I wywodzić, że skoro postanowienie o podjęciu (pozytywne) nie zamyka drogi do wydania wyroku, to nie ma zażalenia dla oskarżyciela. On też nie ma gravamenu.

censor napisał w dniu 02.02.2011 o godzinie 20:57:22 :

Ale wiesz, Dede, ta moja wypowiedź zacytowana przez Ciebie jako druga, to był taki moment mojego wstępnego zawahania, a potem mnie "oświeciło" i sformułowałem myśl, którą Ty zacytowałaś jako pierwszą. Finalnie więc moje zdanie jest takie, że przysługuje oskarżycielowi prywatnemu zażalenie na postanowienie o odmowie podjęcia postępowania warunkowo umorzonego.

romanoza napisał w dniu 02.02.2011 o godzinie 21:01:19 :

"censor" napisał:

Ale ja sie z Tobą ostatnio (i nie tylko) zgadzam, i to nie z kurtuazji a szczerze.
I bardzo mi z tego powodu przyjemnie :D"Dede64" napisał:

Tym razem się zgadzam, zgadzam!!!!!!
Z tego powodu przyjemnie jest mi nie mniej :D

Dede_ napisał w dniu 02.02.2011 o godzinie 21:04:21 :

Normalnie poeta!

bull78 napisał w dniu 03.02.2011 o godzinie 22:00:04 :

OK. Dzięki. Właśnie wydawało mi się, że skoro może złożyć wniosek i być na posiedzeniu o lekko nielogiczne byłobv, żeby nie miał prawa do wniesienia zażalenia.

Bądź na bieżąco

Subskrybuj nasz bezpłatny newsletter, a będziesz na bieżąco z nowymi ogłoszeniami i komunikatami;
o spadkach, zasiedzeniach nieruchomości, depozytach sądowych, terminach rozpraw, wyrokach.

Podaj swój e-mail i otrzymuj najnowsze ogłoszenia bezpośrednio na swoją skrzynkę pocztową.

Przesyłając swój adres e-mail, zgadzam się na przetwarzanie przez Fundację ProPublika - KRS 0000595424 - podanych przeze mnie danych osobowych (e-mail) w celu otrzymywania zamówionego Newslettera.
Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne oraz że przysługuje mi prawo dostępu do ich treści oraz ich poprawiania.